SK7. Onderzoekt en ontwerpt sport- en beweegaanbod
7.1 Vraagdiagnose
Product:
In samenspraak met Sportbedrijf Drachten besloten om een plan te maken voor het opzetten van een buursportvereniging. Zo kunnen de buurtsportcoach dit plan gebruiken wat uit een deel A en een deel B bestaat. Met de verzamelde informatie uit de wijken 'de Wiken' en 'de Trisken'. Door deze voorbeelden te hebben uitgezocht, kon goed te werk gegaan worden met het plan voor de buurtsportvereniging. Door eigen interesses en het nieuwe beleid vanuit de gemeente zijn we tot dit innovatieve plan gekomen.
Proces:
Door eerst bezig te gaan met een plan waarbij we al deels in de uitvoering van een prototype kwamen te zitten, kwamen we in de planning niet uit. Het was in het begin zeer lastig om de planning om te gooien en tot een ander plan te komen. Toen ook vanuit het Sportbedrijf werd aangegeven dat de planning anders ingevuld moest worden. Door hier de laatste weken mee bezig te zijn, hebben we het voor elkaar gekregen om een goede legacy achter te laten. Het plan is ingebonden en wel afgeleverd bij Sportbedrijf Drachten.
7.2 Meten en ontwerpen
Product:
Tot nu toe heb ik deze competentie toegepast in de eerste fases toen we het verandervoorstel in moesten leveren, hierin is heel veel onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de doelgroepanalyse en de daarbij behorende factoren. De factoren waaraan je kan denken zijn bijvoorbeeld de BRAVO (Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning) factoren , welke we via de GGD hebben gevonden. Maar ook bijvoorbeeld het schema van sportparticipatie in de gemeente.
Tijdens de implementatie zal deze competentie het meest naar voren komen, omdat in die fase het werkveld bezocht gaat worden. We moeten peilen in de wijken de Wiken en de Trisken waar behoefte aan is. De resultaten die hieruit moeten worden teruggekoppeld aan het Sportbedrijf, de buurtsportcoaches en het andere stageduo. Deze richten zich namelijk op de stakeholders die ook in het verhaal naar voren zullen komen.
Proces:
Tijdens het werken aan dit product, heb ik veel samengewerkt met Rudolf en hierin was die samenwerking goed. We hebben samen de gegevens opgezocht door deskresearch te doen en de cijfers samen uitgewerkt in de doelgroepanalyse. De sportdeelname van de gemeente Smallingerland per wijk waren we al eerder achter gekomen met het maken van de organisatiebeschrijving. Omdat we in 1 verslag werkten, noemde 1 op wat er genoteerd moest worden en de ander typte het uit. Ook in het overleggen hierin zijn geen strubbelingen geweest. We hadden wel ongeveer hetzelfde beeld hoe dingen beschreven moesten worden.
7.3 Testen en creëren van impact
Product:
Het aanleveren van de testresultaten van de enquête die afgenomen zijn in de wijk 'de Wiken'. In deze enquête zijn 7 vragen gesteld waarmee onder andere gevraagd wordt waarom mensen niet meer sporten, welke reden daarvoor, met wie ze altijd sportten, in wat voor soort activiteit ze geïnteresseerd zijn gericht op de buurtsportvereniging en of ze georganiseerd of ongeorganiseerd sportten. De enquête is gemaakt in google, omdat deze de uitslagen van de enquête automatisch analyseert en weergeeft in tabellen met percentages.
https://docs.google.com/forms/d/1TqvXLlkdpSo7hWAD3OLOmAB2rAkIXjxFSn-p-5zig_E/edit
Proces:
Tijdens het afnemen van de enquête ben ik tegen een aantal struikelblokken aangelopen. Zo was 1 van deze struikelblokken dat de mensen bijna geen moeite nemen om 1 in te vullen wanneer je ze een link voorlegt. Ook het afnemen ervan op papier vond ik niet professioneel, dus hebben we ervoor gekozen om de enquête af te nemen met google formulieren. Deze analyseert ook meteen de uitslagen ervan. De persoonlijke benadering met de iPads was dan ook de beste. Hiervoor zijn we naar de Albert Heijn en Brede school de Wiken gegaan. In vergelijking met het afnemen ervan in de wijk 'de Trisken' is gemerkt dat de persoonlijke benadering effect heeft. Zo heeft door persoonlijke benadering zeker effect gehad ten opzichte van de link doorsturen. Bij de persoonlijke benadering in de Wiken waren 121 reacties tegen 20 onpersoonlijke reacties in de Trisken.
SK8. Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma’s ter bevordering van sport en bewegen
8.1 Organiseren
Product:
Aan het organiseren hebben we op stage niet gewerkt aangezien de planning werd gewijzigd. Wel heb ik bijgedragen aan de organisatie van verschillende evenementen. Zo heb ik tijdens het voetbaltoernooi intensief geholpen door met de bezetting aan de wedstrijdtafel het toernooi draaiende te houden. Ook tijdens Run&Splash heb ik deze taken voldaan, daarnaast werden ook de tijden van de deelnemers genoteerd. En voor de avond4daagse wat uiteindelijk een avonddaagse is geworden, heb ik bijgedragen door verschillende taken in te vullen. Van het scheppen van bekertjes tot het informeren van mensen voor het halen van hun medailles.
Proces:
Tijdens het bijdragen van de evenementen heb ik geleerd door in lastige situaties rustig te blijven. Wat ik fijn vond aan bijvoorbeeld de avond4daagse, is dat heel veel situaties lijken op het organiseren van het Leen Bakker toernooi bij de voetbalvereniging. Zo heb ik dan tijdens dit evenement ook goed opgelet en de situaties al geprobeerd te vertalen naar 2 weken later. Tijdens het toernooi bij de voetbalvereniging ben ik namelijk eindverantwoordelijk en kon ik met behulp van dit evenement al een beetje warmdraaien.
8.2 Begeleiden en Stimuleren
Product:
Tijdens het werken aan één van mijn persoonlijke doelen, samenwerken buurtsportcoaches, heb ik samengewerkt met Brenda. Ze moest lesgeven aan kinderen waarvan de ouders niet geboren zijn in Nederland. Sommige kinderen vonden het dan ook lastig om de Nederlandse taal te spreken. Door me heel open op te stellen tijdens het begeleiden van de kinderen werden ze zelf ook open door dingen te zeggen en vragen. Het stimuleren van en daarbij motiveren van de kinderen is tijdens de les ook naar voren gekomen. Één van de kinderen wilde niet meer doorgaan met ringzwaaien bij mij, deze heb ik toch weer aan de ringen gekregen. Verder zal je daarover lezen bij proces.
Proces:
Tijdens de begeleiding van de kinderen bij het ringzwaaien was er één van de kinderen die niet meer door wilde. Deze heb ik gestimuleerd en gemotiveerd om toch nog door te gaan tot het doordraaien. Dit heb ik gedaan door te vragen wat hij het leukste onderdeel van de les vind. Toen hij een onderdeel aangaf die hij nog moest doen zag ik mijn kansen. Ik vertelde dat wanneer hij nog even ging ringzwaaien, hij de eerste tikker mocht zijn bij de Chineze muur. Door deze jongen te belonen met eigenlijk niks, aangezien iedereen wel tikker mag zijn in de tijd dat ze het spel spelen, heb ik hem bij het ringzwaaien begeleid om ervoor te zorgen dat hij wel bezig bleef.
8.3 Positioneren en marketen
Product:
Het maken van verschillende video’s heeft hier onder andere aan bijgedragen, we hebben als stageteam eerst een video gemaakt voor de beweegmarkt die toen plaats ging vinden. Met deze video hebben we 2469 weergaven gehaald. In de video’s voor deze haalde geen enkele video op de facebook van Sportbedrijf Drachten dit aantal. Ook hebben we voor 1 van de buurtsportcoaches een video gemaakt voor het jeugdsportfonds. Ook zijn we nog bezig met een video voor het promoten van de afdeling sport en bewegen van het Sportbedrijf.
Beweegmarkt: https://www.youtube.com/watch?v=HX3OH8U_CvA
Jeugdsportfonds: https://www.youtube.com/watch?v=DOVVTVr-JaQ
Sport & Bewegen: https://www.youtube.com/watch?v=gj5KYvoATQ8
Proces :
Tijdens het maken van deze video’s hebben we met z’n vieren een goede teamverdeling gemaakt. Waar Mechiel en Thomas de video’s in elkaar hebben gezet, hebben Rudolf en ik de beelden geschoten en de afspraken geregeld met bijvoorbeeld de buurtsportcoach. Ook hebben we voordat we de video in elkaar gingen zetten, met elkaar gesproken om de beelden te laten zien aan elkaar. Vervolgens hebben we hierin dingen aangepast en met Stephan overlegd of de beelden goedkeuring kregen. We hadden voor deze verdeling gekozen, omdat Mechiel en Thomas goed zijn in het editen van beelden. Rudolf en ik hebben daarom de beelden geschoten wat soms ook in de avond plaats vond, bijvoorbeeld bij de video voor het jeugdsportfonds. Ook heb ik hier onder andere voor gekozen, omdat mijn leerdoel goed aansluit op het samenwerken met de buurtsportcoaches.
Maak jouw eigen website met JouwWeb